pondelok 2. februára 2009

Pikantná kuracia polievka


Január bol vskutku šialený. Celý mesiac som prežívala v akomsi polodelíriu, non - stop sitting pri notebooku, nové termíny, schôdzky, stereotypné cesty z práce do práce s nosom hlboko ponoreným do fotiek o voňavých jedlách. "Nemáš vůbec žádnou šťávu", podotkla Z. v jeden podvečer, keď som s kruhami pod očami dementne vyťukávala ďalšie bláboly do e-mailu. Po celú tú dobu som snívala o polievkach všetkého druhu. Predstava hlbokých tanierov do prasknutia naložených domácimi cestovinami, kúskami mäsa, so ŠŤAVOU, ktorá sa pomaly viac ponášala na omáčku, než na polievku ma prenasledovala stále vytrvalejšie. Slintala som nad každou fotografiou s bachrate naloženými miskami - nad obrázkom thajskej polievky s kokosom + lososom, v ktorej od nasiaknutého staroružového rybieho mäska a nálože cestovín nebolo skoro vidieť šťavičku z červenej kari pasty a kokosového mlieka (vymazlenú chilli papričkami a kvapkami limetky, ach). Predstavovala som si sýtozelený hráškový krém, ktorý po nabratí na lyžičku vytvorí v kombinácii s chrumkavou opečenou slaninkou slané pocity hriechu. Do toho ešte Renatka s čarovnou minestrone a zatúžila som po domácej polievke z mega hrnca tak, ako nikdy predtým.


Povedala som si, že keď nechcem v najbližšej dobe skočiť hlavičku do obrovského hrnca s vývarom v nejakej reštauračnej kuchyni, tak sa musím (a veľmi chcem!) vrátiť do svojej kuchyne. Jedno ráno som sa klasicky stavila v predajni s novinami, kde na mňa čakalo nové, horúce, ešte zívajúce číslo časopisu F.O.O.D. s prílohou, ktorá ma vystrelila do chuťového neba. Už dávno sa mi nestalo, že by ma očarili všetky recepty stranu za stranou. Prvý Amorov šíp vyletel v podobe "Kuřecí polévky po mexicku", ktorú som plánovala pripraviť podľa pôvodnej receptúry, ale nakoniec som sa nechala inšpirovať len úpravou mäsa. Zvýšila som dávku chilli korenia z avizovaných 1/4 lyžičky na jeden a pól. Keď P. po prvý raz polievku ochutnal, rozkašľal sa tak mocne, až som myslela, že sa mi zloží pri sporáku. "Ježiši, maďarka upravila polévku..." , podotkol po pár minútach s úsmevom.

A výsledok? Pálilo to ako pokožka po celodennom vylihovaní na pláži. Horúca, hustá, spaľujúca chuť. Je to jedna z tých polievok, na ktoré si len spomeniem a cítim ju stekať po brade. V ústach mi ostáva ten silné ovlaženie a pohľad na naberačku plnú dobrôt mi dodáva pocit, že všetko bude OK. S ľahkým šťastne-priblblým úsmevom nadvihnem pokrievku na hrnci, počujem sladkú melódiu a lyžičkou zahájim útok...



Pikatná kuracia polievka

  • 3 kuracie prsia (môžu byť aj vykostené stehná)

  • 1 l kuracieho vývaru

  • cestoviny podľa chuti (ja som použila tagliatelle)
  • 2 mrkvy

  • 1 petržlen

  • celé čierne korenie

  • cca 2 cm kúsok masla

  • strúhaný parmazán

Na koreniacu zmes:

  • 2 lyžičky mletého kmínu

  • 1 lyžička chilli (podľa chuti)
  • 1/4 soli

  • 1 lyžička olivového oleja

  • 1/4 provensálskeho korenia

Postup

1. v miske zamiešam koreniny s olivovýmo olejom
2. nakrájam na prúžky kuracie prsia, primiešam do zmesi, dobre v nich mäso obalím a nechám 10 min stáť
3. potom mäsa na panvici zľahka osmahnem
4. v hrnci zatiaľ privediem k varu kurací vývar
5. pridám na prúžky nakrájanú mrkvu a petržlen a cestoviny
6. vhodím pár guličiek čierneho korenia a pridám mäso
7. varím, kým cestoviny nezmäknú a zelenina nebude chrumkavá, priebežne ochutnávam
8. hotovú polievku servírujem a dochucujem strúhaným parmezánom


Foto: vikipapa.blogspot.com

8 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

Hezké. Jako vždy. Už jsem se pomalu bál, že jste s psaním skončila :-).

Unknown povedal(a)...

ahoj Ahoj :-) písať neprestanem nikdy, akurát si nechávam dlhé pauzy na poriadne nádychy :-) ďakujem za pravidelnú spätnú vazbu - vždy poteší :-)

Anonymný povedal(a)...

Hezké a určitě i dobré. A ten P si holt musí zvyknout, že maďarská kuchyně je ostřejší.. Můžeme mu trošku té Vaší pikantérie jen závidět, že?

germa povedal(a)...

tiež som sa už bála, že prestaneš, ale pauzička stála za to. Polievka vyzerá skutočne skvele. Ja som si v sobotu dala v ázijskej slepačiu s kokosovým mliekom, bóžičku, raj v ústach!

Anonymný povedal(a)...

...priebežne ochutnávam...
To nemůžu, bych to při vaření snědla a neměla pak co servírovat :o)
Polévka vypadá lákavě, naštěstí můžu své chutě uspokojit alespoň brokolicovou :)

Unknown povedal(a)...

ANONYMNÝ: ďakujem a P. určite vie najlepšie, či je čo závidieť .-)

GERMA: ďakujem :-) mňa práve tiež zaujala polievka s kokosovým mliekom, no nikdy som nič podobného nejedla. Nie je to moc sladké v kombinácii s tým mäskom? a to si už vôbec nedokážem predstaviť polievku s kokosovým mliekom a rybou, ale láka ma to vyskúšať.

SCHNYTLIK: poznáme :-) ja musím ochutnávať neustále, pretože vždy keď ochutnám prvý raz si kompletne obarím jazyk, takže ostatné degustácie už skoro vôbec necítim :-)

Michala povedal(a)...

"Povedala som si, že keď nechcem v najbližšej dobe skočiť hlavičku do obrovského hrnca s vývarom v nejakej reštauračnej kuchyni..."

"Je to jedna z tých polievok, na ktoré si len spomeniem a cítim ju stekať po brade."

To mi chybělo:-)

Unknown povedal(a)...

MICHALA: .-)

Bookmark and Share