pondelok 16. februára 2009

Mrkvový krém s čerstvým zázvorom


Táto polievka má strašne pohnutý imidž. Každý, kto o nej len začuje, divne kriví kútiky úst. "Hm, to znie ZAUJÍMAVO...", precedí cez zuby a začne špičkou nohy posúvať chumáčik zablateného snehu. Zaujímavo v tomto prípade znamená, že by ju dotyčný ochutnal, ale určite by ho nenapadlo si ju doma ukuchtiť. Niekto má na to iný názor: "...se zázvorem jo? To zní sexy..." Usmejem sa. Ďakujem za podporu. Ďakujem za podporu tých smutných mrkvových hlavičiek, ktoré sa neustále musia uspokojovať s vedľajšími rolami. Sú vždy súčasťou niečoho - koláča, polievky, príloha k mäsu... Slečna mrkva si ale zaslúži hrať prím! Zábavne rupne, keď si z nej razantne odhryznete, dodáva energiu už len pohĺadom na svoje tryskajúce farby a je nesmierne zdravá. Ako bonus ponúka možnosť zlepšiť svoju schopnosť pískať (nemám overené! :-) Vždy mám v mysli ten káravý mamin prst: "Ak tú mrkvu nezješ, nebudeš vedieť dobre pískať!".

Prečo máme v detstve k zelenine tak negatívny vzťah? Nie je to tým, že si k nej vzťah ani nestihneme vypestovať? Chcela som napraviť jej značne pokrivené, zdeformované renomé. Navyše T. sužovala akási nedefinovateľná chrípko-nádcha, takže horúca krémová polievka prišla náramne vhod. Použila som skoro kilovú bandu týchto roztomilých oranžových paličiek a viac zázvoru ako uvádzal samotný recepis. Macherky som pekne oškrabala - dala som si záležať, čistila som v duchu najväčšieho perfekcionizmu. Nebolo by totiž vhodné, aby v rozmaznanej krémovej polievočke plávali škaredo-šedo-zemité šupky. Potom som mrkvičku nakrájala na malé pidikocočky. Pribrala som do party i trošku póra, petržlenu a jeden zemiak. Všetkých som nahádzala na panvicu a opekala na masielku, až kým nepustili tú charakteristickú vôňu. Medzitým som si zohriala vývar a parkrát ním podliala zeleninu. Všetko v konečnom dôsledku popadalo do veľkého hrnca, kde to bublalo, tancovalo, miesilo sa dovtedy, kým sa na scéne neukázal mr. mixér. Polievku som nemala v úmysle totálne "rošľahať". Keďže zázvor je pomerne tvrdý chlapík, ostali mi v kréme malé čiastočky, ktoré v ten správny moment prekvapili - luxusne krémová, plne vyparádená chuť s jemným pikantným šťuchnutím zázvora. Čo si v tieto (ešte stále!) uzimené, zasnežené dni môžeme želať viac?


Mrkvový krém s čerstvým zázvorom

7 šálok kuracieho / zeleninového vývaru
4 lyžičky masla (použila som podľa potreby viac)
900 g mrkvy (pridala som aj petržlen)
3 pórky
1 zemiak
asi 8 cm kúsok zázvora (môže byť strúhaný, ja som ho len nakrájala)
1 lyžička soli
1 lyžička mletého čierneho korenia
kyslá smotana na dochutenie


Postup

1. vo veľkom hrnci prieviesť k varu vývar
2. ošúpať zeleninu, nakrájať na malé kocky
3. na panvici opiecť zeleninu na masle až je "sklenená" / nepustí vôňu
4. zeleninu podliať troškou vývaru, aby sme uvoľnili "prípek" a potom všetko preliať do hrnca s vývarom
5. varíme cca 30 min, až zelenina nebude tak mäkká, že je vhodné ju rozmixovať
6. necháme schladiť a rozmixujeme podľa chuti na superhladkú alebo jemne krémovú s kúskami zázvora a zeleniny
7. osolíme, okoreníme
8. pri servírovaní dochutíme smotanou a podávame v nahriatych tanieroch

Zdroj receptu: tu

Foto: vikipapa.blogspot.com

7 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

viki viky, ty potvůrko :-) hezký ekofotky odřezků mrkve, musely mít radost, že jejich cesta, cesta odkrojených prdelek, byla odbočkou přes tvé megapixely.. Mě tohle třeba dojímá.. PaVařPiš. Tvůj obdivovatel P.

Anonymný povedal(a)...

Polévka je nádherná :) Musím jí dát ještě šanci. Minule se mi nějak nepodařila :( Na to jak mi strašně chutná glazovaná mrkev na másle jen tak bez masa a dalších doplňků, nebo mrkvový salát, mi ta moje polévka nepřišla dost mrkvová. Tak budu zkoumat, kde se stala chyba :)

Unknown povedal(a)...

ANONYMNÝ: Milý pán P.! Musíte byť nesmierne senzitívny tvor a vidím, že Vám nie je ľahostajný stav našej matičky planéty. Eko odtienok môjho fota som objavila len vďaka Vám! Preto Vám ďakujem - varím a píšem ostošesť. Snáď Vás niekedy ešte dojmem .-) Vaša obdivovateľka V.

VLAĎKA: hm, ja si myslím, že keď budeš postupovať podľa originálu receptu, tak sa ti povede. Ako som písala v príspevku, použila som skoro kilo mrkvy + cca 4 petržleny. Dôležité je všetko dobre opiecť na masle. Zelenina pustí šťavy a dodá polievke švih. Ja som pridala aj pór. Polievka bola teda mrkvovo-mrkvová poriadne :-) hm, vskutku neviem kde sa mohla stať v Tvojom prípade chybička. Podľa akého receptu si ju robila? KĽudne ho pošli, rada by som prišla tomu na kĺb, v čom je pes zakopaný .-)

Anonymný povedal(a)...

Já mám pocit, že recept byl kdysi v nějakém ChefGurmánu. A to netuším, jestli ještě vyhrabu. Zkusím ji udělat správně a podle chuti ti pak řeknu, v čem byl problém :)

Anonymný povedal(a)...

Problém bych viděla v mrkvi. Ne každá mrkev chutná jako mrkev. Mám pocit, že čím je mrkev v obchodě špinavější, tím více má chuti. Omytá mrkev z pytlíčku chutná dost uměle. Teď se mi tu kilčo krčí a polévka dlouho nebyla, tak možná na ni dojde řada.

Unknown povedal(a)...

SCHNYTLIK: hm, nad tým som ani nerozmýšľala. pravdou je, že väčšiu polovicu "mrkvového matrošu" som použila už z trocha "unavenej" mrkvy, ktorá už nedočkavo čakala na spotrebu. Zvyšok bol doplnený dokúpenou balenou mrkvou, ktorú som chutnala v surovom stave a bola sladká... Možno záleží aj na stupni zrelosti mrkvy...

Anonymný povedal(a)...

..souhlasim, mrkev z obchodaku je mrkev jen tvarem... ma to tvar toho ci onoho ovoce nebo zeleniny, ale v podstate je to jedna hmota "nabuzena" do tvaru napr jahody. az se jim to jednou poplete a doma po nakupu v nejakem kauflandu kousnu do papriky a ucitite približnou chut angrestu, nebudte prekvapeni... ach, jak me desi, co s nama delaji... obdivujme vic a vic kazdeho, kdo umi dobre jist! P.

Bookmark and Share